V Alpách na kole
- Podrobnosti
Do Alp se většinou jezdí lyžovat. I letní pobyt může být zajímavý, pro turisty i cyklisty. Množství výborně značených cyklistických tras láká k celodenním výletům. Tam, kde člověk musí použít státní silnici, setkává se s ohleduplnými rakouskými řidiči. Obecně jsou Rakušané ohleduplnější, opatrnější, zřejmě si za volantem nepotřebují nic dokazovat.... Na fotografiích jsou jednak Alpy, cesta na GrossGlockner a zastávky v Bad Reichenhalu, kde působili také členové ZSO a nakonec Mozartův Salzburg.
Symfonické léto
- Podrobnosti
Letní část koncertní sezóny Západočeského symfonického orchestru je v plném proudu a pravidelné „symfonické pátky“ jsou v Mariánských Lázních jistě již hudební jistotou. Nejinak tomu bylo i 22.6., kdy bylo navíc na programu večera velmi stylově přímo „Léto“.
Italský skladatel Antonio Vivaldi (1678-1741) patří k „hvězdám“ na poli vážné hudby, jeho skladby jsou často hrané a posluchačsky oblíbené. Soubor čtyř houslových koncertů Čtvero ročních období jistě není třeba nijak zvlášť představovat, toto dílo patří k nejhranějším vůbec. Právě první dva koncerty z tohoto cyklu, Jaro a Léto, přednesli mariánskolázeňští symfonikové, sólového partu (a zároveň vedení orchestru) se ujal koncertní mistr ZSO Fumihito Terada. Jeho výkon i doprovod orchestru ocenilo publikum po právu mohutným potleskem.
Jinak se tento večer nesl v romantickém duchu. Zahájil jej Slovanský tanec č.1 A.Dvořáka, po přestávce si mohli posluchači vychutnat část z baletní suity Louskáček P.I.Čajkovského a výběr částí z Bizetovy opery Carmen. Slavnostní tečkou se stala Smetanova Vltava. Zcela zaplněný sál Společenského domu Casino pak neutuchajícím potleskem přiměl hudebníky k přídavku, kterým byl Dvořákův Slovanský tanec č.8. Příchod léta byl uctěn vskutku důstojně a orchestr jen znovu potvrdil svoji nenahraditelnou roli, kterou na zdejším kulturním poli zastává.
(ksch)
Čarodějná láska v ZSO
- Podrobnosti
Ať už nadpis článku vyvolává u čtenářů nejrůznější představy, není na něm nic nepravdivého ani skandálního. Čarodějná láska (El amor brujo) je totiž název skladby španělského autora Manuela de Fally (1876-1946) a mariánskolázeňští symfonikové představili tuto zvukově barevnou kompozici svým posluchačům v pátek 1.června.
M.de Falla byl španělský skladatel a klavírista, studoval v Madridu. Věnoval se studiu španělského folkloru, což rozhodujícím způsobem ovlivnilo jeho tvorbu. V roce 1907 se usadil v Paříži odkud podnikal koncertní turné po Evropě, poté se usadil v Granadě. V roce 1940 emigroval do Argentiny, kde zemřel. Proslavil se zejména baletní hudbou s altovým sólem, a to ve dvou skladbách: Třírohý klobouk (1917) a Čarodějná láska (1915), velmi známá je také symfonická kompozice Noci ve španělských zahradách (1916). Hudbu k baletu Čarodějná láska napsal pro slavnou cikánskou tanečnici Pastoru Imperio a její předlohou se stala cikánská legenda z Andalusie, která zpracovává nesmrtelné téma lásky.
Café Zimmermann - koncert v Regensburgu
- Podrobnosti
Jedinečný zážitek připravili členové souboru Café Zimmermann svým posluchačům na koncertě v Regensburgu v neděli 27.května. Počtem členů nevelké těleso dokonalým provedením skladeb J.S. Bacha a C. Ph. E. Bacha zaujalo všechny posluchače ve zcela zaplněném "Dreieinigkeitskirche". Každý z členů souboru je ve svém oboru vynikající a na celkovém projevu ansámblu se to zásadně projevuje. Dokonalá souhra, dokonalá intonační jistota, virtuozita jako prostředek zcela ve službách pojetí skladeb... Tím víc potěší, že dva z členů tohoto špičkového souboru jsou Češi, kontrabasista Luděk Braný a violoncellista Petr Skalka. Syn bývalého koncertního mistra ZSO a v současnosti pedagog Vysoké hudební školy v Basileji P.Skalka byl také vynikajícím sólistou v Koncertu pro violoncello A-dur C.Ph.E.Bacha. Café Zimmermann je dnes již evropsky proslulým souborem s řadou vynikajících nahrávek. Nezbývá než si přát jeho koncert v České republice. - fotogalerie -
Zahajovací koncert lázeňské sezóny 2007 se ZSO
- Podrobnosti
Hned dva skvělé koncerty pro sólový nástroj s orchestrem připravil Západočeský symfonický orchestr svým posluchačům na pátek 11.května 2007. Prvním byl Mozartův klavírní koncert d moll KV 466. Sólový part bezchybně přednesla japonská klavíristka Mio Sakamoto. Mozartovy klavírní koncerty jsou pozoruhodné, zejména ty, které psal skladatel ve zralém období. Bohatě využívá dechové nástroje, časté jsou na svojí dobu odvážné harmonické postupy. Sólový part klavíru není lacině efektní, ale spolu s orchestrem tvoří dokonalý celek. Na hráče klade nemalé nároky, vyžaduje precizní a komorně přesné provedení. Sólistka pátečního koncertu odvedla výborný výkon a Mozart v jejím podání zněl přesvědčivě. Vrcholem večera bylo provedení Čajkovského houslového koncertu. Vynikající český houslista Pavel Šporcl strhujícím způsobem přednesl dílo, které právem patří k nejčastěji uváděným houslovým koncertům vůbec. Konzervativnější publikum zejména z řad zahraničních posluchačů bylo jistě překvapeno netradičním zjevem chlapíka s modrými houslemi. Po prvních tónech však bylo každému jasné, že mimořádný zjev bude překonán mimořádným výkonem. Orchestr i dirigent měli nesnadnou úlohu být vynikajícímui sólistovi rovnocennými partnery. To se podařilo - a tak posluchači hned tak na zahajovací koncert 200. lázeňské sezony nezapomenou... ( více fotografií..)
Finský velvyslanec ocenil symfoniky
- Podrobnosti
Hudba finského skladatele Jeana Sibelia (1865-1957) není v našich končinách moc často uváděná, a proto na ni nejsou posluchači (ale ani hudebníci) příliš zvyklí. Tento fakt se pokouší měnit šéfdirigent Západočeského symfonického orchestru Michael Roháč, který je velkým obdivovatelem Sibeliovy hudby a jeho skladby pravidelně zařazuje do abonentních řad ZSO.
Právě taková situace nastala v pátek 27.4., kdy byl hudbě tohoto autora věnován celý koncertní večer – jako pocta k 50. výročí jeho úmrtí. Samotnému koncertu předcházela o hodinu dřív dirigentova přednáška (mimochodem až nečekaně hojně navštívená), na níž se M.Roháč pokusil posluchačům slovem i ukázkami u klavíru přiblížit Sibeliovu symfonii č.7, kterou o něco později slyšeli v podání mariánskolázeňských symfoniků.
Úvod koncertu patřil Sibeliově Romanci C-dur pro smyčce, po níž následovala již zmíněná symfonie. Ta je specifická nejen svojí formou – celá je jednovětá – ale také prolínáním hudebních motivů, jejich atypickým hudebním rozvojem - jakýmsi „vyrůstáním ze semínka“, řečeno slovy M.Roháče. S touto nesnadnou skladbou se orchestr popasoval se ctí a přednáškou poučení posluchači po právu ocenili kvalitní výkon hudebníků.
Po přestávce přišel na řadu Sibeliův houslový koncert, který virtuózně přednesl za doprovodu „svého“ orchestru koncertní mistr ZSO Fumihito Terada, jehož houslové umění s každým sólovým koncertem stoupá. Toho si povšimlo nejen publikum, ale také čestný host večera, pod jehož záštitou se koncert konal, finský velvyslanec, pan Jorma Inki (na snímku spolu se solistou a dirigentem, více ve fotogalerii).
Pan Inki byl na koncertě ZSO již před několika lety, a proto mohl s odstupem času srovnávat. Na slavnostním setkání po koncertě se pochvalně vyjádřil nejen o kvalitách F.Terady, z kterého roste – cituji: „sólista světového formátu“, ale také o stoupající umělecké úrovni západočeských symfoniků. Toto hodnocení je dvojnásob cenné v podmínkách (zvl.ekonomických), ve kterých hudebníci pracují a tvoří. Pan velvyslanec popřál orchestru do budoucna možnost rozšířit řady zejména u smyčcových nástrojů, aby bylo možno lépe provozovat více velkých symfonických koncertů. Věřme, že zástupci mariánskolázeňské radnice, kteří se krásného setkání po koncertě také zúčastnili, budou „svému“ orchestru v tomto nápomocni.
(ksch)
Romantický symfonický večer
- Podrobnosti
Přesně takový večer mohli 13.dubna prožít návštěvníci koncertu Západočeského symfonického orchestru. Mariánskolázeňští symfonikové měli na programu další abonentní koncert, tentokrát z řady „K“, tedy klavírní.
Klavír k Mariánským Lázním neodmyslitelně patří a to především kvůli chopinovské soutěži. Však také sólistkou pátečního koncertu byla vítězka jednoho z minulých ročníků této soutěže. Polská pianistka Natalia Sawoscianik-Rehling, půvabná křehká blondýnka, toho času nastávající maminka, si pro tento večer zvolila Koncert pro klavír č.1 Es-dur Franze Liszta (1811-1886). Lisztovy klavírní koncerty náležejí k vrcholným dílům hudebního romantismu a ovlivnily mj.i takové autory, jako byli B.Smetana a A.Dvořák. Sólistka prokázala, že si s romantickou hudbou dobře rozumí, její Liszt byl energický i něžný a hluboce procítěný. Však také publikum tento výkon sympatické sólistky náležitě ocenilo a potlesk nebral konce.
Rakouský skladatel, varhaník a pedagog Anton Bruckner (1824-1896) věnoval podstatnou část svého života hudbě duchovní, proslavil se zejména jako varhaník, skladatelsky se uplatňoval obtížněji. Byl velkým obdivovatelem R.Wagnera, jehož dílem se silně inspiroval. Vliv Brucknerovy varhanické činnosti je znát i v hudbě symfonické, často totiž nezachovává formu, hudebně uvažuje v „improvizacích“ a jeho skladby proto bývají rozsáhlé. Tento „nedostatek“ je však vyvážen invencí a výrazem a právem lze Brucknera řadit k vrcholným romantikům. Jeho symfonii č.4 Es-dur zvanou právě „Romantická“, zařadil ZSO do druhé poloviny večera. Nesnadné dílo, protkané mnoha sóly jednotlivých nástrojů (lesní roh, klarinet, flétna aj.) i nástrojových skupin (violy, violoncella, žestě), provedli mariánskolázeňští symfonikové soustředěně, vedeni pevným gestem svého šéfdirigenta M.Roháče a právem sklidili od svých posluchačů nadšené „standing ovation“. Další fografie..
(ksch)
Mozartovo Requiem v Mariánských Lázních
- Podrobnosti
V pátek 6.dubna zaznělo na abonentním koncertě Západočeského symfonického orchestru slavné Mozartovo Requiem. Strhující skladba, která vznikla na samém konci Mozartova života, je vyjádřením nejen kompozičního mistrovství, ale především vypovídá o pocitech a strachu umírajícího skladatele. Koncert vzbudil zasloužený zájem posluchačů, kteří zcela zaplnili koncertní sál společenského domu Casino. Spolu s orchestrem podaly výborný výkon také sbory, k mariánskolázeňské Fontáně se připojil Sbor Vysoké hudební školy v Norimberku. Sólových pěveckých partů se ujali Annika Rioux, Eva Schuster, Choong-Hee Kim a Kyung-Tae Park. Requiem nastudoval a orchestr řídil šéfdirigent Michael Roháč. Spojení symfonického orchestru se sbory a sólisty bývá vynikajícím hudebním zážitkem, nezbývá než si přát, aby se podobně velkolepé koncerty mohly v Mariánských Lázních opakovat častěji.