Hudba z období klasicismu patří jistě posluchačsky k nejatraktivnější, je povětšinou nekomplikovaná, uchu lahodící a navozující uvolnění a příjemné pocity.
Snad právě proto byl další z koncertů Západočeského symfonického orchestru věnován třem největším osobnostem této éry. Jména Haydn, Mozart, Beethoven zná snad opravdu každý a na pátečním koncertě (17.4.) v Městském divadle v Mariánských Lázních měli posluchači možnost rozšířit si znalosti o těchto autorech a jejich skladbách. Koncertu totiž předcházela – již tradiční – přednáška šéfdirigenta M.Roháče. Takto poučené publikum přivítala předehra k opeře Únos ze Serailu W.A.Mozarta, jiskřivá hudba rakouského génia. Následovala Symfonie č.92 Josefa Haydna s přízviskem „Oxfordská“. Ta představuje opravdu vrchol klasicistní symfonické tvorby: po dvojím tempu v úvodní větě (Adagio-Allegro spiritoso) následuje závažné a zasmušilé Adagio cantabile, nesnadný a prokomponovaný Menuet a radostné závěrečné Presto. ZSO si zasloužil velký potlesk za toto provedení.
Vrchol večera přišel po přestávce. Ale hlavní hvězdou nebyl symfonický génius L.van Beethoven, ač jeho klavírní koncert c-moll je skvostem mezi klavírními koncerty, nýbrž křehká blondýnka s výrazem nesmělé středoškolačky (rozhodně by nikdo nehádal, že už je od loňska maminkou). Zkušená pianistka Natalia Rehling je již známou tváří na mariánskolázeňském pódiu a její provedení Beethovenova koncertu bylo vskutku úchvatné. Klavír pod jejími drobnými prsty přímo zpíval a její brilantní technika a celkové provedení koncertu dostalo publikum doslova „do varu“. Ovace nebraly konce, a tak sympatická klavíristka ještě přidala koncertní valčík F.Chopina. I po něm následovaly neobvykle dlouhé ovace zaplněného divadla.
Je jen dobře, že se takoví sólisté jako Natalia Rehling cítí dobře na zdejších pódiích a – jak sama řekla – velmi ráda spolupracuje se Západočeským symfonickým orchestrem. Věřme, že tato spolupráce bude pokračovat.
           (ksch)