Českou vánoční hudební tradici  charakterizují mj. pastorely, drobnější figurální kompozice pro různá pěvecká a nástrojová obsazení. Tento kompoziční typ najdeme i v Itálii, Rakousku nebo Polsku, ale právě v českých zemích došel mimořádného rozkvětu. První takové skladby zde vznikaly již kol. r. 1700 a postupně vymizely až na sklonku 19. století s nástupem tzv. cecilianismu. Při genezi tohoto specifického hudebního druhu se spojila domácí tradice lidových pastýřských her a vánočních písní  s italskými pastorálními mešními kompozicemi. Stovky líbezných pastorel nám zanechali kantoři na venkovských (méně již na městských) školách a kůrech.  A právě tento starodávný hudební svět posluchačům na svém vánočním koncertě 27. 12. v kostele Nanebevzetí P. Marie přiblížil pěvecký sbor Cantamus pro gaudio. Sólové party přednesl barytonista Rostislav Hažva, pastorely ozdobili klarinetista Petr Čech a žákyně ZUŠ F. Chopina flétnistka Anna Bauerová. Varhanní pastorely, vánoční fugy  i doprovody byly stejně jako celý koncert v režii Lenky Čechové. Sváteční slovo k prokřehlým, ale pozorným  posluchačům pronesl P. Filip Zdeněk Lobkowicz, O. Praem.